Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Verbranden

  • Martijn

    Hoe zit het eigenlijk, wanneer schakelt je lichaam over op het verbranden van vetten ipv koolhydraten en eiwitten, en hoeveel vet verbrand je als je een lang bezig bent op 70% van je maximale hartslag?????

  • Wilco

    Beste Martijn,

    Om vetten te verbranden, moet je activiteiten doen, waarbij je een lage intensiteit verricht, zoals hardlopen op een laag tempo.

    Je hartslag is op 60 a 70% van je max. hartfreqentie (220 - leeftijd)

    Probeer daar in de training tussen te zitten om je vetten te verbranden, maar zorg ook voor voldoende vocht.

    Als je weleens in een fitnesscentrum ben geweest, waar ze apparatuur zoals, Technogym hebben staan, dan staat er rechts het aantal calorien die je verbruikt tijdens het trainen. Om je een beetje een beeld te geven hoelang je moet trainen om een snicker die je net heb gegeten, weg te trainen, moet je 10 a 15 minuten hardlopen.

    Jaja pfff 100 calorien is dat ongeveer…

    Had ik het maar niet gezegd ;)

    Oke ik hoop je voldoende geinformeerd te hebben, ook al ben ik een beetje laat met beantwoorden.

    Groetjes

    Wilco

  • Jorrit

    Martijn,

    Je kan ervan uitgaan dat je altijd vet en suiker verbrandt (tegelijkertijd dus). De relatieve vetverbranding is het grootst in rust en de absolute vvetverbranding is het grootst bij 70% van je maximale hartslag. In veel gevallen is de maximale hartslag NIET gelijk aan 220 -leeftijd. Dit is slechts een vuistregeltje en niet te gebruiken voor het individu.

    Hoeveel vet je verbrandt bij 70% is afhankelijk van de energie die je daarbij kan leveren, het door jouw gevolgde dieet en de duur van de inspanning.

    Of je het meeste afvalt van sporten op de genoemde intensiteit is weer een ander verhaal….

    Ik heb zelf een adviesbureau op het gebied van gezondheid en bewegen waar we ook inspanningstesten afnemen en de HF zone bepalen waarbij de vetverbranding het grootst is.

  • Bart

    Bij het bepalen van de hartslagfrequenties (HF) waartussen je relatief het meeste vet verbruikt, moet je niet uitgaan van 0 maar van je rusthartslag als nulpunt.

    Stel je bent 30 jaar (220 - leeftijd is grove vuistregel, om dit precies te bepalen zul je een inspanningstest moeten doen) met een rusthartslag van 40 (HFr).

    Training tussen 60 en 70 % van je maximum houdt dan in (190 - 40) * 0.6 (of 0.7) + HFr = 130 (en 145)

    (als je uitgaat van HF = 0, dan zou je moeten trainen tussen 114 en 133)

  • baptist

    Hoi,

    ik zou eraan willen toevoegen dat de eerdere reacties inderdaad kloppen maar er is nog een alternatief betreffende trainingsmethoden.

    Deze vorm van trainng is afhankelijk van lichaamsbouw en samenstelling daar er een risico op blessures is inverband met de hogere inensiteit.

    Namelijk trainen met een hogere intensiteit, tussen de 80 en 90% van max Hf. (dus in anaerobe zone) levert gedurende de belastingsfase voornamelijk koolhydraat verbranding maar door de ontstane zuurstofschuld zal er in de rust cq. herstelfase voornamelijk vetten worden verbrand. het effekt hiervan lijkt groter te zijn dan belastingsvormen op 60 dan wel 70%. Echter heeft dus een bepaald risico vnl bij adipose mensen.