Naam: Tamara

School: Scholengemeenschap Tabor locatie Oscar Romero te Hoorn NH

Vak: Lichamelijke Opvoeding 2 (LO2)

Opdracht: Eindwerkstuk met een biomechanische, biochemische of een fysiologisch gezondheidskundige belichtingshoek

Geachte heer / mevrouw,

Het doel van de opdracht is een eindwerkstuk te maken wat uiteraard met sport te maken heeft, maar daarnaast nog een andere belichtingshoek heeft. Ik heb gekozen voor het onderwerp ?Hartritmestoornis en Sport?.

Deze keuze is tot stand gekomen na een artikel dat hierover ging. Zie het artikel hieronder:

Hartritmestoornissen en sport

Steeds meer recreatieve sporters hebben hartklachten. Hartritmestoornissen bij sporters moeten steeds ernstig onderzocht te worden aangezien die stoornissen niet alleen een efficiënte behandeling vereisen maar in sommige gevallen levensbedreigend kunnen zijn. Voor intensieve sporters is een jaarlijkse medische controle geen overbodige luxe .

Aangezien sporters nauwgezet hun cardiovasculaire risicofactoren in het oog houden zou je bij hen niet direct hartproblemen verwachten. Zij doen veel lichaamsbeweging, letten goed op hun voeding, roken niet, consumeren vrijwel geen alcohol en hebben geen overgewicht. Hun bloeddruk is normaal. Ondanks deze ? gezonde? levenswijze blijkt er toch iets te zijn dat een nadelige invloed heeft op het hart.

De vragen die bij mij dan ook naar voren komen zijn:

?In hoeverre kan je als goedgetrainde sporter met een hartritmestoornis je sport nog uitoefenen op niveau??

?Is die regelmatige doorgedreven sportbeoefening een uitlokkende factor voor ritmestoornissen??

?Is het de sport op zich of is het een niet-gekende onderliggende hartziekte die zich uit ten gevolge van de sport??

Vragenlijst:

1) Wat is uw geboortedatum?

2) Wat is uw geslacht?

3) Wat voor een soort hartritmestoornis heeft u?

4) Hoelang heeft u dit al?

5) Hoe kwam u erachter dat u hieraan leed?

6) Beoefende u een sport voordat u dit had / wist?

7) En nu, beoefent u nog steeds een sport?

8) Sport u nog steeds op hetzelfde niveau als ervoor?

10) Heeft u last van uw ziekte (tijdens het sporten of gewoon zonder dat u een inspanning verleend)

11) Wat zijn de verdere beperkingen voor u?

12) Slikt u er medicijnen voor?

En misschien heeft u ook nog verdere informatie wat u mij wilt toe sturen, waarvan u denkt dat deze relevant zou kunnen zijn voor het onderzoek, of dit onderwerp.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben ingelicht, en dat u mij hierbij wilt helpen.

U kunt uw informatie terugzenden naar het bovenstaande e-mail adres.

Bij voorbaat dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Tamara van der Kort