Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Sporten en slaapproblemen

  • Martin

    Wie zou me kunnen helpen met het volgende probleem (een verklaring van het fenomeen is ook welkom):

    Ik heb al sinds geruime tijd problemen met slapen na het sporten.

    Ik ben een man van 49 jaar. Iemand die van lichaamsbeweging houd, bijvoorbeeld na een dag zittend werk “moet” ik naar buiten om wat met mijn lijf te doen. Het hoeft geen topsport te zijn, als ik maar kan voelen dat ik wat gedaan heb. Vroeger ging ik hardlopen, maar dat doe ik al geruime tijd niet meer vanwege die slaapproblemen.

    Wat gebeurt er? Simpel: als ik mij overdag gedurende redelijke tijd flink fysiek inspan, kan ik 's nachts niet slapen. Ik slaap gewoon niet in. Ik heb dan ook veel last van suizen in mijn hoofd.

    En het probleem wordt erger. In plaats van hardlopen ging ik fietsen, maar als ik dat langer dan een uur doe, dan wordt het risico al groot dat het 's nachts fout gaat, zeker als ik onderweg onverwachts sterke tegenwind krijg. Soms merk ik het zelfs na een dag rustig wandelen (hoewel dat gelukkig nog uitzonderlijk is).

    Onlangs overkwam mij hetzelfde na een middagje werken in de tuin van mijn schoonouders. Ik ben daar stevig bezig geweest, maar voor mijn gevoel toch niet té stevig. Maar helaas, de nacht daarna sliep ik weer niet.

    Het is wel zo dat als ik die fysieke inspanning ‘s morgens verricht de kans kleiner is dat ik ’s nachts niet slaap. Maar met hardlopen is dat niet zo, ik heb het nog onlangs, op aanraden van de fysiotherapeut, een aantal keer gedaan, vroeg in de morgen en de score is bijna 100%.

    Het idiote is dat veel webpagina's die ik over slaapproblemen vind, juist sporten aanraden om beter te kunnen slapen!

    Wie kan dit voor mij verklaren? En daarbij aangeven of het misschien in de loop van de jaren nog erger gaat worden?

    Daarvoor hartelijk dank!

  • Marit

    Ik heb misschien wel een idee, maar weet niet zeker of het wel bij u het geval is. Het is namelijk vaak zo dat door het sporten de adrenaline spiegel stijgt. U bent dan nog erg actief ipv dat het lichaam tot rust komt. Ik zou het anders eigenlijk ook niet weten, want het blijft een feit dat sporten gezond is!

    Marit Jansen (Student Bewegingswetenschappen)

  • Katleen

    Het is al een hele tijd na datum, maar ik hoop toch nog reactie te krijgen van Martin.

    Ikzelf ben ook al een hele tijd op zoek naar de oplossing van mijn probleem. Het is de eerste keer dat ik iemand met een zelfde verhaal tegenkom en alleen dat al voelt beter aan.

    De meeste dokters kijken je maar vreemd aan als je je verhaal verteld. En toch is het net zoals jij omschrijft. Ik heb zelfs onlangs een ablatie laten uitvoeren, daar de cardioloog dacht dat dit de oorzaak was, maar tevergeefs ! En het wordt er inderdaad niet beter op!

    Ik had gehoopt (indien ik nog reactie zou krijgen) ondertussen meer te vernemen over jouw toestand. We zijn ondertussen trouwens al 5 jaar verder.

    Enfin… op hoop van zegen !

    Martin schreef:

    >

    > Wie zou me kunnen helpen met het volgende probleem (een

    > verklaring van het fenomeen is ook welkom):

    >

    > Ik heb al sinds geruime tijd problemen met slapen na het

    > sporten.

    >

    > Ik ben een man van 49 jaar. Iemand die van lichaamsbeweging

    > houd, bijvoorbeeld na een dag zittend werk “moet” ik naar

    > buiten om wat met mijn lijf te doen. Het hoeft geen topsport

    > te zijn, als ik maar kan voelen dat ik wat gedaan heb.

    > Vroeger ging ik hardlopen, maar dat doe ik al geruime tijd

    > niet meer vanwege die slaapproblemen.

    >

    > Wat gebeurt er? Simpel: als ik mij overdag gedurende

    > redelijke tijd flink fysiek inspan, kan ik 's nachts niet

    > slapen. Ik slaap gewoon niet in. Ik heb dan ook veel last van

    > suizen in mijn hoofd.

    > En het probleem wordt erger. In plaats van hardlopen ging ik

    > fietsen, maar als ik dat langer dan een uur doe, dan wordt

    > het risico al groot dat het 's nachts fout gaat, zeker als ik

    > onderweg onverwachts sterke tegenwind krijg. Soms merk ik het

    > zelfs na een dag rustig wandelen (hoewel dat gelukkig nog

    > uitzonderlijk is).

    >

    > Onlangs overkwam mij hetzelfde na een middagje werken in de

    > tuin van mijn schoonouders. Ik ben daar stevig bezig geweest,

    > maar voor mijn gevoel toch niet té stevig. Maar helaas, de

    > nacht daarna sliep ik weer niet.

    >

    > Het is wel zo dat als ik die fysieke inspanning 's morgens

    > verricht de kans kleiner is dat ik 's nachts niet slaap. Maar

    > met hardlopen is dat niet zo, ik heb het nog onlangs, op

    > aanraden van de fysiotherapeut, een aantal keer gedaan, vroeg

    > in de morgen en de score is bijna 100%.

    >

    > Het idiote is dat veel webpagina's die ik over slaapproblemen

    > vind, juist sporten aanraden om beter te kunnen slapen!

    >

    > Wie kan dit voor mij verklaren? En daarbij aangeven of het

    > misschien in de loop van de jaren nog erger gaat worden?

    >

    > Daarvoor hartelijk dank!

  • Matthijs

    Ik herken het probleem, maar ik zit (nog) niet in het vergevorde stadium wat Martin zo helder beschrijft. Ik heb 6 jaar gevoetbald en elke week weer kon ik niet inslapen. Overigens hadden meer teamleden hier last van, in mindere nate dan mijzelf overigens. Onze remedie is alcohol en laat naar bed. Een flesje bier of 2 glaasjes wijn en dan nog zeker een uur tv kijken. Hoewel je 's ochtends moe uit bed stapt en licht gedehydrateerd bent (en vergeet niet heel veel water te drinken voor je gaat slapen), weegt dit op tegen uren draaien in bed.

    Maar goed, ik heb het uitsluitend als ik mij 's avonds flink inspan.

    Wel ben ik heel benieuwd naar de oplossingen van anderen!

    Matthijs

  • wendy

    bij toeval deze hele oude meldingen gevonden, ik heb precies het zelfde en hoop dat ergens toch een oorzaak/oplossing te voorschijn komt!

  • wendy

    gevonden bij zoeken op exercise induced insomnia

    liver glycogen depletion could also be the source of the insomnia. Insomnia is one known symptom of hypoglycemia and adrenalin release is a typical body response to hypoglycemia

    For more Paleo hacks: http://paleohacks.com/questions/7494/exercise-induced-insomnia#ixzz1on4oSPpK

  • Candy

    Dankjewel!!!