Ik heb een chronische ziekte en heb een beperkte inspanningsbeperking, dat wil zeggen: sommige vormen van inspanning (lopen, fietsen) trek ik wel, andere vormen (alles waar je het zweet van op je neus krijgt) trek ik niet en dat vind ik heel erg jammer omdat ik sporten heel leuk vindt. Waarom het niet goed lukt, is ook niet duidelijk.De internist weet het niet, ben nu op zoek naar informatie vanuit andere invalshoek. Ben in het bijzonder op zoek naar antwoorden op twee vragen:

- wat gaat er mis bij mijn spieren bij bepaalde soorten inspanning (kan uitgebreide opsomming geven van soort inspanning en wat de gevolgen zijn)

- wat zou ik middels gerichte training er aan kunnen doen, ihb wat en hoe moet ik trainen (wat als in hardlopen, zwemmen, …, hoe als in hoe vaak, hoe zwaar).

Wie weet waar ik meer informatie kan krijgen? Ik zwem nu een beetje in alle links en info. Wat ik vind over chronische ziekte en sporten gaat vaak over de “standaard”ziektes als epilepsie en diabetes en dat heb ik niet.

Dank!