Hallo,

Ik ben 49, meet 1.50 voor 59,5 kg. Rustpols 51 sl/min, max. pols, vermogen en VO2 max. weet ik niet. Ik train in principe tweemaal per week,

- hetzij 2 x 2 à 2.5 uur intensief (145 slagen/min gem., 160 max, ong. 26,5 km/h gem. over golvend parcours, waarbij ik streef naar 80 omw./min). Dit heel het jaar door.

- hetzij 1 x intensief (zoals hierboven) + 1 x duur (>3 u, tegen 135 sl/min, 24,5/h gem. steeds over golvend parcours). Dit vanaf eind maart tot zolang het weer het toelaat (okt, nov).

Gemiddelde snelheid zegt natuurlijk niet zoveel wegens tegenverkeer enz..

Ondanks een totaal van 6000 km/jaar, heb ik een ontmoedigend probleem met mijn gewicht. Hoeveel gemakkelijker zou het niet zijn om Stelvio, Galibier, Ventoux (of dichterbij : Berendries, Kluisberg, Trieu …) op te fietsen als ik een 6-tal kg minder zou hoeven mee te slepen? Een typische lange alpiene beklimming doet mij terugvallen naar 7 km/h gemiddeld… zowat iedereen rijdt me voorbij. Op het vlakke daarentegen laat ik alle zondagochtend-toerfietsers ongeveer ter plaatse, en schuif ik mits enige inspanning mee met de ‘gedrevenen’ of zelfs met competitierenners op (matige) training.

Ook ging ik reeds ten rade bij een dietist : die had op mijn (calorie-arm) regime helemaal niets aan te merken, tenzij dan geen vers fruit meer tijdens of na de maaltijden te nuttigen : het leverde me een marginale winst op, tot na een paar maanden, toen mijn organisme zich hierop leek te hebben ingesteld, terug naar af dus.

NB : ik train meestal samen met mijn man : erg practisch voor beiden : wanneer ik in het wiel kan blijven (waarin ik slaag, net zolang de weg niet te stevig helt) rijden we beiden ongeveer tegen hetzelfde % van onze overslagpols : hij aan 95% in de wind, ik aan 95% uit de wind … Ik ga ervan uit dat het hartritme bepalend is voor het calorie/vet verbruik, en niet het feit of je in of uit de wind zit.

Men zou kunnen denken dat langere, minder intensieve trainingen nodig zijn om mijn doel te bereiken. Niet waar bij mij. In september fietsten we à rato van 100 à 120 km/dag gedurende 10 dagen in de Italiaanse Alpen, over een groot aantal ‘grote cols’ uit de Giro. Gewichtsverlies : nul. In juli hadden we een bergvakantie (te voet), waarop we in alpiene stijl heel wat bergtoppen beklommen in de Fr. Alpen : weeral urenlang bezig, aan ietwat lagere intensiteit. En weerom : winst nul.

Wat meer kan helpen??