Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

hikken

  • Hans

    Als je alles al hebt geprobeerd operatie medicatie etc.dan word er meestal gezegt je moet er mee leren leven?

    Dit zijn de oorzaken geweest van hikken bij mij.

    Mensen kunnen ook door verkeerd ademhalen gaan hikken,

    langdurig stress/spanningen kan de oorzaak zijn van hikken.

    strakke riem om broek waardoor ademhalen met onderbuik niet gaat ,dus met gebruikmaking van borstkas.

    te snel praten en niet pauzeren waardoor ademhalen te snel gaat.

    Wat ik heb gedaan.

    ben een hobby gaan zoeken waar ik niet met te veel lichamelijke inspanning mijn stress wat kon afzetten.

    ben vanmezelf vrij druk aanwezig en ben[praat te snel en te veel,rustigger gaan praten met korte intervallen en rustig ademhalen

    Wanneer had ik de hik?wanneer begon de hik?heb dagboek bij gehouden.

    weinig koolzuurhoudende dranken drinken[kan hikken stimuleren.

    en wat vooral heelbelangrijk is zoek een moment van rust ga ontspannen naar rustiggen muziek luisteren waardoor je ademhaling onder controle blijft.

    ga op bed liggen en handen op je buik en concentreer je op je handenen adem dan met je buik handen komen omhoog,en probeer je te ontspannen.

    dit heb ik zelf ook allemaal gedaan en nog veel meer als het mij weer gaat opbreken ga ik rustig zitten en luiste muziek waardoor de ademhaling normaal word.

    VERGEET NIET we leven in een opgejaagde wereld waarin prestatie en hoog aanzien heel belangrijk is anders tel je niet mee.

    de een krijgt dit en de ander dat en wij de hik.

    probeer allereerst eens lekker te ontspannen muzieken een losse kamerjas en een glas whatever geen koolzuurdrank.

    handen op de buik en rustig ademhalen.

    IK ben geen arts maar geef alleen tips die mij echt hebben geholpen de hik onder controle te houden.

    gr.Hans

  • Maya

    beste Wim ,

    ik voel erg met u mee want ik heb de hik ook erg regomatig en daarom ga ik er nu ook een werkstuk over schrijven.

    wat erg dat dedoktoren u niet kunnen helpen. het lijkt mij verschrikkelijk.

    daarom heb ik een aantal hulpen tegen de hik opgezocht, dit zijn mensen die er zelf ook ervaringen mee hebben :

    ik wens u erg veel succes

    groeten van maya (11aar)

    Neem een hapje suiker, laat het langzaam in je mond smelten en je bent zo van je hik af.

    - Gonny van Schijndel

    Laat iemand anders uw pink vasthouden, bij het kootje en dan zachtjes knijpen.

    - Joke

    Eet een paar hapjes van een citroen en je bent direct van je hik af.

    - Debby

    Als u de hik heeft, dan neemt u een slok water (nog niet doorslikken!) u doet uw vingers in uw oren en doet uw hoofd zo ver mogelijk achterover en dan slikt u het water door (gaat wat moeilijk misschien, maar u bent op zeker van uw hik af).

    - Gerard

    Zeven maal achterelkaar; hik spik sprauw ik geef de hik aan jou, ik geef de hik aan anderman die het zeker krijgen kan.

    - Lilian

    Hik verdwijnt als men een theelepeltje suiker neemt.

    - Nelly

    Vul een glas tot helemaal aan de rand met water. Ga op een stoel zitten. Buig voorover, zet Uw mond aan bovenste rand van het glas (ipv aan de onderste) en drink 5 slokjes water.

    - Saskia

    Neem een theelepeltje pindakaas en laat deze langzaam in je mond wegsmelten, de pindakaas natuurlijk, niet het lepeltje. Succes ermee.

    - Ronald

    Als je de hik heb, denk dan bijv. aan wat je gegeten hebt, of ga ergens heel diep over nadenken, en je hik is…weg.

    - Marina

    Over de hik heb ik al verschillende adviezen gelezen. Die van mij, gekregen van een dokter in Mechelen, helpt echt. Ik kwam een keer bij hem met onze zoon die al twee dagen de hik had. Hij gaat zijn naar zijn prive afdeling en komt terug met suiker, azijn, een eetlepel en een theelepeltje. Op de eetlepel doet hij een theelepeltje suiker, verder vult hij de lepel met azijn. Mijn zoon moet dat innemen. Voordat hij het heeft doorgeslikt is de hik weg.

    - Dicky van den Berg van Bergen

    Hik is gewoon kramp van de middenrifspier. Azijn slikken (al dan niet met suiker) is slecht voor de maag, maar wel effectief. Voorkomen dat de spier even niet kan samentrekken door een grote hap lucht te nemen en die tegen de spier aan te laten drukken gedurende enige tijd (zolang je kunt volhouden)en langzaam uitblazen is ook effectief.

    - Isa

    Tegen hikken werkt altijd!! Beloof de hikker 5 euro of iets anders wat hij of zij graag zou willen hebben onder de voorwaarde dat zij nog een keer hikt. Op een of andere manier schrikt men dat het hikken direct stopt. Het werkt niet als je niet geloofwaardig overkomt, dus na jaren gebruik wordt het op dezelfde personen moeilijk.

    - Rinie

    Hik: Tegen de hik helpt ook het volgende: druk met de duim ongeveer 30 seconden het zachte gedeelte van je gehemelte achter in de mond in. Is eerst wel even heel vervelend maar werkt 100%!!!

    - Remmert

    De hik? Neem een beetje pindakaas en de hik is zo weer weg.

    - Lydia

    Om iemand anders van de hik af te helpen, zeg tegen diegene dat je nog 100 euro van hem krijgt, dan gaat diegene zeggen nee hoor..en op dat moment ben je van de hik af…werkte bij mij wel.

    - Cheyenne

    Bij de hik kunt u het beste 10 kleine slokjes water drinken met je hoofd beetje naar beneden gebogen. U zult het zien,werkt echt!hik verdwijnt meteen.

    - Christa B.

    Tegen hikken: Eet een (klein) stukje chocola, je bent er vrijwel meteen van af! (er zit een bepaalde stof in die het doet ophouden)

    - cve

    De hik is een spatische reactie van de middenrifspier. Deze is geirriteerd. De irritatie kan allang weg zijn, maar toch reageert de spier er nog op. Het enige wat je hoeft te doen, en waar al deze truukjes van op je kop staan en suiker eten op slaan, is aan iets anders te denken.

    - Jessie

    Tegen de hik: Gewoon met je vriend/vriendin zoenen! het werkt :)

    - Rock

    Tegen de hik, een zilveruitje nemen en het is weg!!!

    - Luusje

    Heb je de hik? 30 seconden aan een WIT PAARD denken. Valt niet mee maar de hik is weg.

    - Ruth

    Je vult een glas met water, je doet er een koffielepel in en drinkt het met de lepel erin leeg. Werkt altijd.

    - Lisa

    Als je niet “een beetje de hik” hebt, maar echt hardnekkig, helpen de meeste goedbedoelde tips niet (weet ik uit eigen ervaring). Wat bij mij wel helpt is het blazen in een plastic (of papieren) zak. Goed voor de mond en de neus houden en in- en uitademen maar. Toegegeven, je krijgt het benauwd maar de hik is weg! Succes gewenst.

    - Piet

    Bij hik; met duimen oren en met de pinken de neusgaten dicht houden. Rustig een groot glas water leeg drinken. Wel de hulp van iemand anders voor nodig, maar bijzonder effectief. Nog nooit weten mislukken.

    - Eric

    Heeft u de hik? Probeer eens een paar zilveruitjes te eten. Ik doe dit al jaren en het helpt echt!

    - Astrid

    De hik is eigenlijk niets anders dan een overschot aan zuurstof in de aders. Het enige wat u hoeft te doen om ervanaf te komen is door heel langzaam uit te ademen en ook langzaam niet al te diep weer inademen. Weg hik!

    - Raisa

    De hik? Neem een glas water doe er een snufje suiker in en wacht tot de suiker is opgelost. Neem een slok en gorgel ermee en slik het door. Doe dit tot het op is.

    - Stephen

    Heb je de hik? hou je adem in en slik 3x achter elkaar (adem inhouwend)bij mij helpt het echt altijd.

    - Mmariska

    Adem inhouden en 15 seconden tellen en je bent klaar. Bij mij helpt het echt

    - Stella

    Wat bij mij en anderen aan wie ik dat vertel ALTIJD werkt is slikken terwijl je goed druk zet op je middenrif. Een handig trucje hiervoor is zittend een paar slokken water drinken aan ‘de verkeerde kant’ van een glas, flink voorover gebogen dus. Ik kan de beweging inmiddels zonder hulpmiddel, en ben altijd razendsnel van de hik af.

    - Debora

    Bij mij werkt het altijd bij de hik. 3 keer slikken zonder adem te halen.

    - Angela

    Glas water vullen. Theedoek erover en drinken maar…hik verdwijnt gegarandeerd!

    - Daisy

    Bij hardnekkige hik: diepe hap lucht nemen en adem inhouden. Dan goed rechtop staan en precies in het kuiltje onder je ribben ( midden daar waar je maag zit) met de klok mee masseren. Langzaam uitademen en hik is weg. Succes!

    - Lona

    Neem een glas water. Leg je linkerhand over je rechterarm, en drink met je rechterhand (zoals kinderen olifant spelen). De hik is meteen weg

    - Isabelle

    Vandaag had ik ontzettend de hik, de dame van de drogisterij kwam met 2 ijsklontjes aan, deze moest ik tegen beide kanten van mijn neus houden! Spontaan hield ik op met hikken. Je houdt er wel een koude neus aan over.

    - Natasja B.

    Als je last van de hik hebt moet je iets met prik drinken zoals bv cola of sinas. Bij mij helpt het in ieder geval, want ik ben meteen van mijn hik af.

    - Martine

    Hik? geen probleem ken verschillende soorten middeltjes! tip 1: hou uw adem 20 sec. in, tip 2: eens drinken kan helpen, tip 3: neem een lepeltje suiker, tip 4: los suiker op in water en dan uitdrinken, …. sommige helpen alvast bij mij toch.

    - Koen

    mijn oma zegt altijd: als je de hik heb moet je heel goed aan een wit paard denken!

    - Loessie…

    Neem een hele grote slok water en ga op beide voeten staan. De benen ietsjes uit elkaar en dan voorover buigen en langzaam, slokje voor slokje, voor slokje het water opdrinken. Kom langzaam weer rechtop en de hik is over. Zo niet? probeer het nog een keer en het lukt wel. Bij mij werkt het altijd!

    - Linda

    heel simpel, gewoon je adem inhouden tot het weg is. Als je niet meer kunt inhouden, dan gewoon nog een keer.

    - Nicky

    Steek uw vinger in uw keel en probeer over te geven maar laat het niet gebeuren hierdoor ontspant de middenrif spier weer.

    - Robke

    Als iemand de hik heeft moet je vragen wat hij/zij gister gegeten heeft, voor ze antwoord gegeven hebben is de hik weg!

    - dokter PIL

    Mijn vriendin neemt als ze de hik heeft yoghurt (koud!) en dit werkt binnen een aantal hapjes!

    - John / Nieke

    heb je last van de hik? Dan moet U naar voor buigen en onderste boven drinken, het glas aan je bovenlip houden en een paar slokjes nemen. U zult zien het helpt echt.

    - Dendas Erwin

    alle tips die ik lees hebben te maken met je gedachten. Je concentreerd je eigenlijk op iets anders dan de hik en dan “vergeet”je de hik eigenlijk. Bij mij werkt een glas water achter mekaar op drinken altijd.

    - Judith Postema

    De eenvoudigste en de meest effectieve manier om er van af te komen is een rustige plek opzoeken, ga zitten of staan en gooi je hoofd in je nek en adem rustig in met je buik en je bent de hik kwijt voor je het weet.

    - Jonny

    Een klontje suiker nemen en daar enkele druppels azijn op doen en opeten lekker en het helpt.

    Drink een glas water met een rietje, terwijl je je oren dicht houdt. Of iemand anders moet je oren dicht houden, dan kun je zonder rietje drinken.

    - Waterman

    u neus dicht houden dan cola of fanta drinken (minstens 3 slokken) daarna diep in en uit ademen en dan is de hik weg

    - michelle

    Als iemand last heeft van de hik: Vraag aan degene die de hik heeft wat hij/zij gisteren gegeten heeft…en ja hoor de hik is over

    - Miertje

    de beste manier, zoals hieronder met de euro-truc, komt allemaal op hetzelfde neer, laat degene die de hik heeft nadenken, dus bijv. door een moelijke vraag te stellen, als je gaat nadenken ‘vergeet’je te hikken en ben je ervan af ;p

    - Jelmer

    Als je last hebt van de hik neem dan een grote volle eetlepel met suiker.

    - Angel

    Neem een slok water, niet doorslikken, buig zo ver mogelijk met het hoofd voorover tussen de knieen, dan het water doorslikken, rustig blijven, ademhalen, rustig opstaan en weg is het!!

    - Stefanie de Klerk

    Water is het middel dat goed werkt tegen de hik. Giet een normaal glas vol water. Neem kleine slokjes snel achter elkaar tot het hele glas leeg is. Misschien een beetje rot maar de hik zal over gaan!

    - Denisa

    Last van de hik? Drink een (half) glas water opkop leeg. Je moet hiervoor je bovenlip aan de andere kant van het glas plaatsen en dan voorover buigen. Het klinkt misschien vreemd, maar naar een paar slokken “slik” je de hik in! Werkt uitstekend.

    - Dorien

    Een lepeltje of klein slokje citroensap helpt vrijwel meteen tegen de hik.

    - Marijke

    15 tellen drukken op je middenrif. Dat ligt tussen je navel en je borstbeen in.

    - Chantal

    Gegarandeerd succes tegen de hik: een klontje suiker of een eetlepel fijne suiker drenken in huishoudazijn en dit opeten! Het idee van de smaak schrikt vast af, maar eens je dit hebt geprobeerd, probeer je geen andere truukjes meer.

    - Brigitte

    Ik heb dit van mijn juffrouw geleerd. zeg een paar keer achterelkaar: Ik heb de hik ik heb de snik ik heb hem nu ik heb hem dan,ik geef m aan een anderman die hem wel verdragen kan

    - Lotte

    Lees alle tips over de hik op deze site. Toen ik klaar was met lezen was mijn hik verdwenen.

    - janneke

    Of de tips op deze site werken weet ik niet, maar nadat ik er een aantal van had doorgelezen was ik van de hik af :)

    - emiel

    Gewoon adem inhouden als je net een keer zo'n hik had en daarna een glas water rustig drinken zodat het net lijkt alsof je je hik inslikt.. Helpt bij mij ALTIJD!

    - Dave

    Heb je ook wel eens last van de hik? Denk dan zo goed mogelijk aan een wit paard. Je hikt niet één keer meer! Werkt echt!

    - Tante Julia

    Wat heel goed helpt tegen de hik is ondersteboven drinken. Ga met je hoofd tussen je benen staat, pak een glas water en zet hem aan je bovenlip. Drink het glas leeg en weg is de hik! Pas wel op dat je niet duizelig wordt!

    - Tante Julia

    Als je de hik hebt kan je 3 dingen doen: 1. water drinken, niet te snel of te langzaam gewoon drinken. 2. Iemand moet je laten schrikken 3. iemand moet achter je staan en ‘alles’ naar boven duwen. ( als iemand stikt doe je dat ook) De hik word veroorzaakt door de middenrif die je niet meer onder controle hebt.

    Als iemand de hik heeft moet je vragen wat hij/zij de vorige avond heeft gegeten. Als het dan nog niet over is dan moet degene zich herinneren wat hij/zij de dag daarvoor heeft gegeten. Negen van de tien keer werkt het. Weet niet waarom…

    - ellik

    De beste tip voor hikken is diep gapen…doe dat en je hik is weg…niks geen huis houd middeltjes gebruiken gewoon gapen…dan kun je dat overal doen ook op je werk…

    - Ronnie van Dijk

    Gewoon je adem inhouden zolang je kunt en de hik is weg.

    - Jacq

    Ik had al meer dan 24 uur een contstante hik, niets hielp totdat ik halfliggend op de bank, mijn hoofd volledig achterover deed, rustig ademde en weg was de hik!

    - Ben

    Als je de hik hebt moet je onderste boven drinken…..hik meteen weg of wat citroen op de tong, helpt ook.

    - Michelle

    Wanneer je de hik hebt, denk dan geconcentreerd aan de volgende hik die gaat komen. Misschien volgen er nog 1 of 2, niet opgeven, daarna is het over. Door het geconcentreerd denken, ga je regelmatiger ademhalen, waardoor de hik zal verdwijnen! Klikt belachelijk, maar het werkt echt!

    Vul een glas met water en zet daarin een mes rechtop, hou het mes vast tussen wijs- en middelvinger en drink het glas leeg… resultaat? de hik is weg.

    - frederiek van rhijn

    Ik lees hier heel veel over kleine slokjes water drinken, normaal met je hoofd achterover voorover etc. wat bij mij ook wel helpt is een limonade fles vullen tot ongeveer een liter in de fles zit en die in één keer leeg drinken. je moet het wel kunnen maar helpt wel.

    - dennis

    Heeft u de hik, neem dan een schepje suiker onder de tong en laat dit geleidelijk smelten. Weg is de hik!

    Om iemand anders van de hik af te helpen vraag ze wat lastigs zoals “wat heb je gisteren gegeten?” en ga zo door tot de hik weg is (vaak is dit al na 2 a 3 vragen) andersom werkt het ook maar dan moet je het iemand anders vragen of ze je wat vragen. maar vaak rustig ademen en diep nadenken werkt al voldoende. hoef je ook geen rare fratsen uit te halen.

    - Stacey

    Bij hik 7 slokjes water nemen van de andere kant/overkant van het glas. Dus over het glas heen buigen. Slokjes achter elkaar nemen, dus niet pauzeren. Is even oefenen maar helpt gegarandeerd.

    - Lida

    Heb je last van de hik die maar niet weg wil gaan? Neem een slokje water, maar slik het nog niet in, buig dan je hoofd naar beneden en slik het water dus omgekeerd door. Je hik is gegarandeerd weg!

    - Lizzy

    Ow ow heeft u de hik? Dat is niet zo mooi, pak gauw een glas water en knijp je neus dicht terwijl je die opdrinkt. Werkt ALTIJD!!

    - Keessiie

    Als je de hik hebt veel achtereen doorpraten, werkt vrij snel.

    - Sjeel

    Even gaan liggen. Dan voel je direct dat het weg trekt.

    - Eric

    Last van de hik? Laat iemand uw oren dicht houden en drink ongeveer tien seconden water o.i.d. U zult zien dat u van de hik af bent!

    - TL

    Lepeltje pindakaas in je mond smelten. je bent er gelijk van af.

    - bas, m

    Als je de hik hebt neem dan een hapje pindakaas, niet te veel want zorg dat je het in 1 keer kan door slikken. de hik is hierna gelijk weg !

    - Patricia

    Drink een half glas water en gebruik daarvoor het drinkrandje dat bij je wijsvinger zit (dus niet bij je duim).Om dit te kunnen doen moet je flink vooroverbuigen en het glas van je af kantelen. Blijf gebogen staan bij het drinken en slikken. Weg is de hik!

    - Jeltje

    Neem een grote lepel met pindakaas en slik die door je hik is dan al sneeuw voor de zon verdwenen.

    wat bij mij helpt is: neem een glas met water doe er suiker in laat het oplossen gorgel dan en slik het binnen:-)

    - Robin

  • wilmpy

    heb je nog steeds de hik wilm??

    hopen voor jou van niet!!

    ik heb zelf ook al een tijdje de hik iets van 2 maand.

    het is geen gewone hik maar 4 per seconde met af en toe een tussen pauze.

    bij mij komt het door dingen die ik vreoger meegemakat heb en meot nu naar psychologen.

    bij mij hebben zo ook allemaal scan's gemaakt maar allemaal gene uitslag.

    ze hebben me 2 weken opgenomen.

    heb ik ook niks aan gehad.

  • Hans

    Hallo lotgenoten.

    Heb laatst een reactie gegeven op het hikken heeft iemand daar iets mee kunnen doen of gaf het enig verbetering.

    Bij mij komt het hikken terug als ik me behoorlijk druk maak dan gaat mijn ademhaling verkeerd en de reactie is hikken,niet zo hevig maar gewoon.

    probeer rustig adem te halen met tussen poos en dan gaat het redelijk.

    Ik moet mijn ademhaling onder controle blijven houden en dan blijf ik de hik de baas. zonder medicatie,en heb een leuke hobby waar ik mijn stress in kan kwijt raken.

    heb meer mensen via de mail en persoonlijk gesproken die allemaal uitgedokterd zijn na een heel lang traject van onderzoek.

    Maar als je de hik hebt en het is niet een klacht die aan te tonen is vanuit het lichaam?wat dan.

    De volgende tip.is:

    Als je slaapt laat iemand controleren of je hikt in je slaap en of je rustig ademhaald.

    als je in je slaap niet hikt maar rustig bent.

    laat als je wakker word iemand weten of je meteen weer gaat hikken,bijv.bij inspanning.zo ja dan is het misschien wel een controle funtie op het lichaam wat je moet terug krijgen via ademhalings oefening ,of ontstressen via een?vul maar in

    Vergeet niet dat hikken ook voor komt onder mensen met een enorme stress.verkeerd adem halen en de controle kwijt over je eigen functioneren.

    en ik spreek uit ervaring vandaar dat ik dit in mijn mail verwerk.

    succes gr.Hans

  • Hans

    hoi

    nog even dit was ik vergeten.

    Als je een leuk boek of tijdschrift pakt wat je interesse heeft probeer het hardop te lezen en gebruik de coma's en leestekens goed om rustig te lezen probeer zo rustig mogelijk hard op te lezen en concentreer je op hetgeen je leest en als je ademhaling rustig word houd dan de rust aan en blijf hardop lezen zo leer je om je stress even opzij te zetten en je kunt misschien onder vinden dat het hikken minder word.

    Let wel het lezen van een willekeurik boek of tijdschrift wat niet je volle interesse heeft kan je gedachten laten afdwalen en je stress laten tetug komen.

    dit doe ik ook regelmatig om tot rust te komen.

    Ook dit vermeld ik uit eigen ervaring.

    nogmaals gr.Hans

  • Joëlle

    Goedemorgen,

    Voor een artikel in het AD over hikken ben ik op zoek naar mensen die langdurig de hik hebben (gehad). Wilt u vertellen over uw ervaringen, mail me dan aub. Het liefst zsm in verband met de deadline.

    Hartelijke groet!

    Joëlle

    joelle81@zonnet.nl

  • Marieke Schoon

    Hallo,

    Ik ben Marieke en 20 jaar. Ik heb al 7 jaar ( dit jaar 8 ) last van de hik.

    Ik heb diverse medicatie geprobeerd maar helaas heeft dit weinig tot geen effect gehad.

    In die 7 jaar dat ik de hik heb, heb ik in 3 academische ziekenhuizen gelopen. waaronder het LUMC, VU en Radboud Nijmegen.

    Mijn laaste hoop lag in Nijmegen. Daar heeft een arts mijn rechter middenrif zenuw tijdelijk verdoofd, in die tijd dat mijn zenuw verdoofd was had ik geen hik. Helaas toen de ingreep gestopt werd kwam het in alle hevigheid weer terug. Nu in mei gaat de behandelend arts ( in Nijmegen) hem nog aan de linker kant verdoven. Hij gaat dan kijken wat er dan gebeurt met de hik.

    Nu heb ik het inmiddels na 7 jaar wel gehad met de hik. Vooral op sociaal gebied is dit een soort ‘'handicap’'.

    Ik heb as donderdag een gesprek met mijn huisarts en hoop dat hij mij dit middel wilt voorschrijven.

    Dit is dan mijn laatste medicatie die mij kan helpen. Voor de rest heb ik alles al gehad.

    Ik wens alle mensen met de ‘chronische hik’ heel veel sterke.

    Groeten,

    Marieke

  • Harry

    Ik heb gisteren een liesbreukoperatie ondergaan (ca. 1 uur) en heb in de avond een hikaanval gekregen die

    een uur of 4-5 aanhield. Kort na de operatie had ik flink last van maagzuur (naw. combinatie narcose en eten) en moest

    toen al enkele keren hikken. De hik is de tweede dag ook af en toe terug gekomen tot wederom in de avond

    deze weer de kop opstak. Na ca. een uur zwaar de hik te hebben gehad moest ik enorm niezen (au…) en stopte het hikken.

    Ikzelf ben dus op zoek op dit naar aanleiding van het soort operatie is in samenhang met narcose maar eenduidig is het niet.

    Zodra ik meer weet volgt verder input.

    Harry