Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Volgende dag hoofdpijn na sporten

  • Danielle mv Emma en Tom

    Ik heb al even teruggelezen en zie dat er vaker problemen zijn met hoofdpijn na sporten. Bij mij komt het echter pas de volgende dag. Als ik ‘s morgens sport heb ik geen probleem. Maar als ik ’s avonds sport (cardio fitness) heb ik de volgende dag bonkende hoofdpijn. Of ik word er 's nachts al wakker van. Soms is het zo heftig dat ik er misselijk bij ben en zelfs overgeef. Ik drink tijdens het sporten voldoende. Ik eet na het sporten nog wat en wacht nog een uurtje voor ik naar bed ga. De drempel om te gaan sporten wordt zo steeds hoger. Heeft iemand enig idee?

  • Fransje*

    Wat je beschrijft lijkt meer op een migraine aanval.

    Daar kan je voor naar de huisarts gaan die je door kan verwijzen naar de neuroloog.

    Sporten kan een trigger zijn voor migraine. Hou het in elk geval wat rustiger als je je cardioprogramma afwerkt!

  • Raymond

    Hallo,

    Ook ik heb regelmatig last van hoofdpijn na het sporten. Maar dit merk ik pas de volgende dag. Als ik opsta na een nachtrust heb ik een bonkend hoofd en mijn ogen zijn gevoelig voor licht. Ik zorg er voor dat ik voor, tijdens en na het sporten veel drink (waaronder sportdrank). Desondanks helpt dit niet altijd. Onlangs is het zo er geweest dat ik niet naar mijn werk kon.

    Binnenkort ga ik eens proberen om wat zout te eten na het sporten. Dit schijnt te werken. En verder nog meer drinken.

    Mochten meer mensen tips hebben, let me know.

  • Danielle mv Emma en Tom

    Dankjewel voor je reactie (ik had eigenlijk de moed al opgegeven). Het is geen migraine. Ik heb ook last van migraine maar dat is een ander soort hoofdpijn. Deze hoofdpijn zit echt boven in mijn hoofd, zo'n bonkende koppijn. Migraine zit meer achter je ogen. Ik heb van de week gesport en toen had ik er geen last van (viel me pas uren later op). Gisteren ben ik weer geweest en vannacht was het weer mis helaas.

  • Michel

    Raymond,

    ik heb precies hetzelfde als ik heb getraind. in de ochtend een abnormale hoofdpijn. ik heb ook al geprobeerd om minimaal een liter vocht per uur tijdens de training te nuttigen maar dit mocht ook niet baten.

    wat ik eigenlijk wilde vragen: ben je al iets wijzer geworden?

  • Frans Rutten

    Laatst sprak ik mijn buurvrouw, ze had het over een belastingstest voor haar schommelende hoge bloeddruk. Ze moest op een fiets - net als de test bij hartproblemen. Haar werd gezegd dat ze een seintje moest geven bij opkomende erge hoofdpijn. Toen ze een tijdje had gefietst kreeg ze idd hoofdpijn en bij meting bleek haar bloeddruk flink gestegen te zijn.

    Misschien is dit iets waar jullie iets aan hebben?

  • Michelle

    Hoi Fransje,

    Ik vind dit een erg interessant bericht, aangezien ik over berichten zie van mensen die NA het sporten of zelfs pas de volgende dag last van hoofdpijn krijgen, terwijl ik het na de eerste 15 min. dat ik ben begonnen met sporten al last van hoofdpijn krijg.

    Mijn huisarts heeft mij ooit wel eens vertelt dat ik een iets verhoogde bloeddruk heb, maar niets om me zorgen over te maken. Misschien dat inspanning het dan toch zo danig verergerd dat ik daar hoofdpijn van krijg.

    Ik word soms ook duizelig en zie sterretjes.

    Mijn vraag is nu alleen nog, wat doe ik er aan?

    Ik wil wel blijven sporten, want het geeft me wel een prettig gevoel dat ik goed voor mijn lichaam zorg.

    Maar doe ik dat nu eigenlijk wel?

  • m.luppens

    hallo . ik heb ook vaak een dag na het sporten hoofdpijnsinds een paar maanden drink ik een grote kop koffie na het sporten en tot op heden heb ik geen last meer.

  • Jelle Ybema

    Als men intensief sport zal men, als een logisch gevolg daarvan, meer gaan ademen. Door frequenter en/of intensiever te ademen, raakt men echter bij het uitademen ook meer kooldioxide kwijt. Het gehalte aan koolzuur in het bloed zal daardoor gaan dalen. En daardoor wordt de afgifte van zuurstof aan de weefsels bemoeilijkt (het Bohr-effect). Hoofdpijn na het sporten wijst dus op een acuut tekort aan zuurstof in het hersenweefsel en dit tekort kan zich voordoen ondanks het feit dat er voldoende zuurstof in het bloed aanwezig is.

  • D.K.

    Heeft alles te maken met je ademhaling. Vaak wordt hyperventilatie ook verward met migraine.